Katalizator
uniwersalny
Katalizatory
uniwersalne stają się coraz popularniejsze – chodzi tu przede
wszystkim o cenę. Są one dużo tańsze niż oryginalne części.
Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny może zastąpić ten
fabryczny? O jakich kwestiach należy pamiętać, dobierając
katalizator do samochodu?
Problemy
z katalizatorem prawie zawsze prowadzą do konieczności jego
wymiany. Wymiana ta nie należy do tanich ze względu na cenę
urządzenia oraz dosyć wysoki koszt pracy mechanika. Aby
zaoszczędzić, ludzie coraz częściej decydują się na zakup
uniwersalnego katalizatora zamiast tego, który fabrycznie dedykowany
jest dla ich auta. Wynika to przede wszystkim z różnicy cenowej
pomiędzy uniwersalną a oryginalną częścią, która może sięgać
nawet 60 procent. Czy rzeczywiście katalizator uniwersalny pasuje do
każdego typu samochodu?
Katalizator
uniwersalny a średnica rur
Niestety
nawet taki katalizator nie będzie odpowiedni dla każdego rodzaju
auta. Tutaj bardzo dużo zależy od średnicy rur w układzie
wydechowym – nie zawsze pojazd o takiej samej pojemności silnika
ma identyczny przekrój rur. Standardowo montowane rury mogą mieć
2,5, 3 albo 3,5 cala średnicy. Źle dobrany, pozornie uniwersalny,
katalizator może w tym wypadku przynieść więcej szkody niż
pożytku.
Wkład
ceramiczny czy metalowy?
Druga
sprawa to wkład, z którego wykonany jest katalizator. Można
wybierać spośród wkładów metalowych – teoretycznie
odporniejszych, ale droższych oraz ceramicznych – tradycyjnych,
niekorodujących, jednak podatnych na uszkodzenia mechaniczne. Należy
wybrać wersję odpowiadającą naszym oczekiwaniom i potrzebom.
Sprawdź
przepustowość
Trzecią
kwestią, którą należy skontrolować przy zakupie uniwersalnego
katalizatora jest przepustowość. Przeważnie uniwersalne wersje
mają od 1000–1200 cm3 do 2000, z turbo do 2500 cm3. Większe
silniki będą zatem wymagać zastosowania kilku katalizatorów
jednocześnie. Co ważne, stopniowanie wypada średnio co 200 cm3, a
katalizator nie może być większy niż wymagany, aby sonda lambda
pracowała prawidłowo, dlatego tak istotne jest, żeby wybrać
odpowiedni model.
Czy
warto kupić katalizator uniwersalny?
Na
pytanie czy warto kupić katalizator uniwersalny trzeba odpowiedzieć
sobie samodzielnie. Czasami lepiej dopłacić za oryginalną część
i mieć pewność, że katalizator będzie idealnie pasował niż
zastanawiać się po raz kolejny nad nabyciem uniwersalnej wersji,
która może tym razem faktycznie się sprawdzi. W końcu część
pieniędzy wydanych na wymianę katalizatora zawsze można odzyskać,
sprzedając używany sprzęt do punktu skupu.
Komentarze
Prześlij komentarz