Przejdź do głównej zawartości

Katalizator w dieslu

Katalizator to potoczna nazwa używana na określenie konwertera katalitycznego. Początkowo katalizatory montowano wyłącznie w silnikach benzynowych, jednak od jakiegoś czasu ten element układu wydechowego znajdziecie także w dieslach. Jaką rolę odgrywa katalizator w dieslu? Jak jest zbudowany?
Katalizatory od około 30 lat montowane są w układach wydechowych wszystkich silników benzynowych. Ze względu na konieczność sprostania nowoczesnym normom emisji spalin producenci od jakiegoś czasu zmuszeni są także umieszczać katalizatory w silnikach wysokoprężnych – popularnych dieslach. Wszystko po to, aby maksymalnie zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Katalizator – ważny element układu wydechowego

Reaktor katalityczny jest jednym z istotnych elementów układu wydechowego. Jego główna rola polega na obniżaniu ilości szkodliwych związków chemicznych powstających podczas pracy silnika. Dzięki temu do atmosfery dostaje się mniej toksycznych spalin, które wpływają między innymi na powstawanie smogu. Oczywiście żeby to było możliwe, katalizator, tak jak cały układ wydechowy, powinien być w dobrym stanie technicznym. W pojazdach montowane są zarówno katalizatory z blokiem ceramicznym, jak i katalizatory z blokiem metalowym. Te drugie należą do droższych, ale przy tym wytrzymalszych.

Jaki katalizator montuje się w dieslu?

W silnikach benzynowych – o zapłonie iskrowym – montowane są katalizatory trójdrożne, nazywane również trójfunkcyjnymi. Katalizatory te spełniają trzy funkcje, redukując tlenki azotu, utleniając węglowodory do wody i dwutlenku węgla oraz tlenek węgla do dwutlenku węgla. Nieco inaczej wyglądają i pracują katalizatory w dieslu ze względu na inny skład spalin, które powstają w trakcie pracy silnika. Diesle wytwarzają niewiele tlenku węgla, za to produkują tlenki azotu, a także cząstki stałe. Tlenki azotu są częściowo redukowane w silniku, ale mimo tego producentów zobligowano do montowania katalizatorów w dieslach, aby nowe auta zjeżdżające z linii mogły spełniać wszystkie obecnie obowiązujące normy czystości spalin. Dodatkowo, często w przypadku diesla katalizator musi być wspomagany przez konwerter z substancją aktywną, na przykład mocznikiem.

Katalizator w dieslu a DPF

Katalizator w dieslu zlokalizowany jest za filtrem cząstek stałych – popularnym DPF-em. Takie umiejscowienie powoduje, że spaliny najpierw przepływają przez filtr cząstek stałych, a następnie trafiają do katalizatora. Czasami oba elementy układu wydechowego montowane są w jednej obudowie przypominającej kształtem metalową puszkę. Zawsze jednak zachowana jest ta kolejność, która wpływa na oczyszczanie spalin.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY-Accord,Civic

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY Dwa z pozoru identyczne  katalizatory . Ta sama marka, ta sama długość od kryzy do kryzy i ten sam kolor pokrywy. Spłaszczone brzegi w obu wypadkach i paski, które ciągną się w poprzek na całej długości. Odznaczające się wgłębienie  dzielące na dwie części. Różnica w średnicy nie jest na tyle duża, by móc rozpoznać konkretny model, mając przed oczami wyłącznie jeden egzemplarz. Dwa łudząco podobne do siebie modele katalizatorów Dwa różne modele katalizatorów w Hondy To co je najbardziej odróżnia to cena. Tu różnica jest mocno zauważalna dla naszej kieszeni, jeśli chcemy udać się do  skupu  i spieniężyć nieprzydatny już w naszym aucie katalizator. Dziś podpowiemy jak je rozróżnić i jaka jest wartość poszczególnych modeli przedstawionych na zdjęciu powyżej. Pierwszy katalizator to znany zapewne fanom motoryzacji, którzy śledzą naszą stronę i fanpage, numer  3+4/paski+sonda , który znalazł się na zaszczytnej liście  TOP10 najdroższych kataliz

KATALIZATOR 46435411 Z FIATA PALIO-Katalizatory Chrzanow

https://katalizatorychrzanow.pl/katalizator-46435411-z-fiata-palio/ Katalizator o numerze  46435411   charakteryzuje lekko pochyły, paskowaty kształt.  Jego wielkość to około 48 cm długości oraz 16 cm szerokości. Ten model katalizatora jest wykorzystywany do modelu  Fiat  Palio Weekend w latach produkcyjnych 1996-2019. Aktualną cenę za ten katalizator można sprawdzić na naszej stronie. Katalizator 46435411 z Fiata Palio Fiat Palio Weekend jest jednym z czterech pojazdów stworzonych w ramach projektu 178 przez południowoamerykańską filię Fiata. Projekt ten polegał na stworzeniu rodziny aut o segmencie B. Wspólną cechą pojazdów jest jedynie zmodernizowana płyta podłogowa pochodząca od poprzednika  Fiata Uno . Zamysłem producenta odnośnie tego projektu było stworzenie grupy pojazdów, które wyróżniałby typ nadwozia dostosowując się do potrzeb konsumenta. Z tego powodu każdy model ma swoją własną wyróżniającą się nazwę. Fiat Palio Weekend rozpoczął swoją produkcję w roku 1996. Począt

TOP 10 NAJDROŻSZYCH KATALIZATORÓW W 2018 ROKU

Poniżej przedstawiamy ranking dziesięciu najdroższych katalizatorów 2018 roku. Każdy z nich pochodzi z naszego katalogu, a aktualne ceny znajdziecie Państwo z łatwością w naszym  cennik katalizatorów . Ceny te na chwilę obecną mogą się różnić. Wahania takie są naturalne i wynikają ze zmian aktualnych cen metali szlachetnych na rynku (Platyny, Palladu oraz Rodu, które zawarte są w katalizatorach) oraz kursów walut (tutaj największą wagę mają notowania dolara, w którym określa się cenę uncji). Obiektywna wartość katalizatorów uzależniona jest od zawartości cennych metali szlachetnych, które w procesie recyklingu odzyskiwane są do ponownego wykorzystania. Poniżej najdroższe katalizatory oraz auta, z którymi są one kompatybilne. 1. BMW –  1432066 – 3973 ZŁ BMW e36 compact  – Wejście modelu e36 w 1990 roku było przełomowym wydarzeniem dla marki BMW. Oznaczało odejście od klasyki w kierunku bardziej nowoczesnego klimatu, który rozwijano w późniejszych liniach. Samochód mo