Przydatne rady dla posiadaczy aut z filtrem dpf
Filtry DPF/FAP spotykane są we wszystkich nowych samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Co więcej filtry cząstek stałych pojawiają się w samochodach z jednostkami benzynowymi. Jak zadbać o filtr cząstek stałych, aby służył Nam przez długi czas bezproblemowo?
Filtr cząstek stałych w zależności od marki naszego pojazdu przybiera różne skróty- w większości marek stosuje się oznaczenie DPF. Wyjątkiem są auta francuskich producentów gdzie stosuje się oznaczenie FAP. Filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za oczyszczanie spalin trafiających do środowiska, ze szkodliwych cząstek sadzy i popiołu. Niestety filtr bardzo często się zapycha przez co wymaga regeneracji. Co gorsza nieumiejętna eksploatacja pojazdu przyczyni się do jego szybszego zużycia, przez co znacząco narazi naszą kieszeń do spore wydatki.
O tym nie możesz zapominać!
Do filtra cząstek stałych trafia praktycznie wszystko co wydostaje się z komory spalania silnika. Na początek wsiadając do auta wyposażonego w filtr cząstek stałych starajmy się nie dodawać dużej ilości gazu szczególnie, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Dlaczego? Ponieważ przyspieszanie z wykorzystaniem niskich obrotów wiąże się z duża ilością paliwa dostarczanego do komory spalania, czego efektem jest powstanie sporej ilości sadzy.
Pamiętaj o dalszych jazdach
Sterownik filtra cząstek stałych został zaprogramowany w taki sposób, aby w miarę możliwości uruchamiać proces regeneracji (wypalania) filtra cząstek stałych. Dobrym zwyczajem jest przynajmniej raz w miesiącu stworzyć idealne warunki do rozpoczęcia procesu regeneracji- jazda ze stała prędkością oraz odpowiednimi obrotami silnika- dokładne warunki regeneracji znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu.
Tankuj najlepsze paliwo!
Jakość paliwa również przekłada się na kondycje filtrów cząstek stałych- im gorsza jakość tym filtr szybciej zużywa się. Dodatkowo posiadając filtr cząstek stałych nie dolewajmy dodatków do paliwa. Dlaczego? Ponieważ możemy zmienić właściwości paliwa czego skutkiem będzie zmiana substancji zawartych w spalinach przez co możemy narazić filtr cząstek stałych na uszkodzenie.
Dobieraj odpowiednio olej
Podczas wymiany oleju sprawdzajmy jaki olej jest zalecany przed producenta pojazdu. Dlaczego? Ponieważ musimy stosować oleje niskopopiołowe, które spalają się bardziej przez co nie generują sadzy. Pamiętajmy, że podczas pracy silnika spala się niewielka ilość oleju i jest to zupełnie normalna rzecz.
Mokry filtr cząstek stałych
Auta wyposażone w filtry cząstek stałych o oznaczeniu FAP starajmy się tankować zawsze do pełna. Dlaczego? Ponieważ, każdorazowe otwarcie baku skutkuje dodaniem płynu odpowiedzialnego za proces wypalania filtra. Według zapewnień producentów dawka płynu dodawana jest w zależności od ilości zatankowanego paliwa. Niestety w większości przypadków dawka ta jest nierównomierna do ilości paliwa.
Niektóre usterki pojazdu wpływają bardzo źle na kondycje filtra cząstek stałych:
-niepoprawna praca układu wtryskowego przyczynia się do złego procesu spalania, czego efektem jest nadmierna ilość sadzy przedostającej się do układy wydechowego
-awaria turbosprężarki skutkuje przedostaniem się oleju silnikowego do komory spalania. Niestety nie cała dawka oleju zostaje spalana, przez co dostaję się do filtra cząstek stałych i zwyczajnie go zapycha.
-nieszczelność układu dolotowego wpływa na zły dobór mieszanki paliwowo-powietrznej przez co zwiększona jest emisja sadzy
Pamiętajmy, aby regularnie serwisować i sprawdzać stan techniczny naszego pojazdu.
Filtry DPF/FAP spotykane są we wszystkich nowych samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Co więcej filtry cząstek stałych pojawiają się w samochodach z jednostkami benzynowymi. Jak zadbać o filtr cząstek stałych, aby służył Nam przez długi czas bezproblemowo?
Filtr cząstek stałych w zależności od marki naszego pojazdu przybiera różne skróty- w większości marek stosuje się oznaczenie DPF. Wyjątkiem są auta francuskich producentów gdzie stosuje się oznaczenie FAP. Filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za oczyszczanie spalin trafiających do środowiska, ze szkodliwych cząstek sadzy i popiołu. Niestety filtr bardzo często się zapycha przez co wymaga regeneracji. Co gorsza nieumiejętna eksploatacja pojazdu przyczyni się do jego szybszego zużycia, przez co znacząco narazi naszą kieszeń do spore wydatki.
O tym nie możesz zapominać!
Do filtra cząstek stałych trafia praktycznie wszystko co wydostaje się z komory spalania silnika. Na początek wsiadając do auta wyposażonego w filtr cząstek stałych starajmy się nie dodawać dużej ilości gazu szczególnie, gdy silnik pracuje na niskich obrotach. Dlaczego? Ponieważ przyspieszanie z wykorzystaniem niskich obrotów wiąże się z duża ilością paliwa dostarczanego do komory spalania, czego efektem jest powstanie sporej ilości sadzy.
Pamiętaj o dalszych jazdach
Sterownik filtra cząstek stałych został zaprogramowany w taki sposób, aby w miarę możliwości uruchamiać proces regeneracji (wypalania) filtra cząstek stałych. Dobrym zwyczajem jest przynajmniej raz w miesiącu stworzyć idealne warunki do rozpoczęcia procesu regeneracji- jazda ze stała prędkością oraz odpowiednimi obrotami silnika- dokładne warunki regeneracji znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu.
Tankuj najlepsze paliwo!
Jakość paliwa również przekłada się na kondycje filtrów cząstek stałych- im gorsza jakość tym filtr szybciej zużywa się. Dodatkowo posiadając filtr cząstek stałych nie dolewajmy dodatków do paliwa. Dlaczego? Ponieważ możemy zmienić właściwości paliwa czego skutkiem będzie zmiana substancji zawartych w spalinach przez co możemy narazić filtr cząstek stałych na uszkodzenie.
Dobieraj odpowiednio olej
Podczas wymiany oleju sprawdzajmy jaki olej jest zalecany przed producenta pojazdu. Dlaczego? Ponieważ musimy stosować oleje niskopopiołowe, które spalają się bardziej przez co nie generują sadzy. Pamiętajmy, że podczas pracy silnika spala się niewielka ilość oleju i jest to zupełnie normalna rzecz.
Mokry filtr cząstek stałych
Auta wyposażone w filtry cząstek stałych o oznaczeniu FAP starajmy się tankować zawsze do pełna. Dlaczego? Ponieważ, każdorazowe otwarcie baku skutkuje dodaniem płynu odpowiedzialnego za proces wypalania filtra. Według zapewnień producentów dawka płynu dodawana jest w zależności od ilości zatankowanego paliwa. Niestety w większości przypadków dawka ta jest nierównomierna do ilości paliwa.
Niektóre usterki pojazdu wpływają bardzo źle na kondycje filtra cząstek stałych:
-niepoprawna praca układu wtryskowego przyczynia się do złego procesu spalania, czego efektem jest nadmierna ilość sadzy przedostającej się do układy wydechowego
-awaria turbosprężarki skutkuje przedostaniem się oleju silnikowego do komory spalania. Niestety nie cała dawka oleju zostaje spalana, przez co dostaję się do filtra cząstek stałych i zwyczajnie go zapycha.
-nieszczelność układu dolotowego wpływa na zły dobór mieszanki paliwowo-powietrznej przez co zwiększona jest emisja sadzy
Pamiętajmy, aby regularnie serwisować i sprawdzać stan techniczny naszego pojazdu.
Komentarze
Prześlij komentarz