Przejdź do głównej zawartości

Regeneracja filtrów cząstek stałych. Na czym polega?

Obecnie wszystkie nowe samochody opuszczające fabrykę wyposażone w silnik wysokoprężny wyposażone są w filtry cząstek stałych, które wymagają regeneracji. W jaki sposób odbywa się regeneracja filtrów cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych. Co to takiego?

Filtr cząstek stałych w wielu przypadkach nazywany DFP bądź FAP ma za zadanie oczyszczanie spalin wydostających się z silnik z sadzy. Niestety filtr cząstek stałych stosunkowo szybko się napełnia, a co za tym idzie konieczna jest jego regeneracja. Większość montowanych filtrów w pojazdach podlega regeneracji filtra bez konieczności jego demontażu. Niestety w niektórych przypadkach filtry cząstek stałych są jednorazowe, a po ich wypełnieniu konieczna jest wymiana, która nie należy do najtańszych.

Regeneracja pasywna

Regeneracja pasywna filtra cząstek stałych jest najprostsza z możliwych, ponieważ odbywa się bez sterownika silnika odpowiedzialnego za funkcjonowanie filtra. Obywa się ona w momencie gdy spaliny osiągają temperaturę w przedziale od 350 do 500 stopni Celsjusza. W tym przedziale temperaturowym sadza wchodzi w reakcje chemiczną z materiałem filtra. Dwutlenek azotu, który znajduje się w spalinach wchodzi w reakcje z węglem cząstek sadzy, czego efektem jest powstanie tlenku węglu i tlenku azotu, które łączą się z tlenem, tworząc dwutlenki węgla i dwutlenek azotu, który wydostaje się dalszą częścią układu wydechowego do atmosfery. Efektem zajścia reakcji chemicznej jest oczyszczenia się filtra cząstek stałych czyniąc go elementem gotowym do pracy.

Regeneracja aktywna

Regeneracja aktywna to przede wszystkim wyższa temperatura potrzebna do „wypalenia” filtra. Temperatura, która jest wymagana wynosi 600 stopni Celsjusza i jest osiągana dzięki ingerencji stresowania silnika odpowiedzialnego za sterowanie pracą filtra cząstek stałych. Dzięki czujnikowi umieszczonemu w filtrze cząstek stałych informacja w przypadku wykrycia napełnienia filtra powyżej 50% zostaje wysłana informacja do sterownika. W momencie jej odebrania sterownik podwyższa temperaturę spalin. Dzieję się tak poprzez wyłączenie recyrkulacji spalin czego efektem jest zwiększenie ilości tlenu. Niektóre sterowniki opóźniają kąt wtrysku, a nawet dokonują wtrysku dodatkowego. Wszystkie te zabiegi wpływają na podwyższenie temperatury spalania i rozpoczęcie procesu regeneracji filtra cząstek stałych. Czas trwania to około 5-10 minut, a częstotliwość wynosi około 200-600 kilometrów i uzależniona jest od stylu i trybu jazdy. Jeżeli będziemy w większości poruszać się na krótkich miejskich dystansach proces ten będzie występował częściej. W większości przypadków nie jesteśmy informowani o rozpoczętym procesie regeneracji filtra, przez co możemy go zakończyć. W przypadku zapalenia się kontrolki odpowiedzialnej za filtr cząstek stałych musimy odpowiednio przygotować auto do rozpoczęciu procesu wypalania filtra- najlepiej autostrada i utrzymywanie odpowiedniej prędkości oraz obrotów silnika. Niestety w niektórych przypadkach próby samodzielnego wypalania się filtra nie pomagają. W takim przypadku zmuszeni jesteśmy udać się do serwisu/mechanika, którzy poprzez podłączenie specjalnego oprogramowania dokona próby wypalenia filtra. Jeżeli zabieg ten nie pomoże zmuszeni jesteśmy wymienić filtr cząstek stałych.

Mokry filtr cząstek stałych

W autach montowane są również mokre filtry cząstek stałych. Do procesu ich regeneracji wykorzystywany jest płyn, który regularnie dodawany jest do paliwa. Dzięki jego obecności obniżana jest temperatura spalania się sadzy, przez co dochodzi do regeneracji. W zależności od modelu pojazdów płyn wykorzystywany do regeneracji uzupełniać należy od 60 000 do 200 000 kilometrów. W przypadku mokrego filtra cząstek stałych dobrym zwyczajem jest tankowanie do pełna, ponieważ jednorazowe otwarcie wlewu powoduje „wstrzyknięcie” płynu do paliwa.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY-Accord,Civic

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY Dwa z pozoru identyczne  katalizatory . Ta sama marka, ta sama długość od kryzy do kryzy i ten sam kolor pokrywy. Spłaszczone brzegi w obu wypadkach i paski, które ciągną się w poprzek na całej długości. Odznaczające się wgłębienie  dzielące na dwie części. Różnica w średnicy nie jest na tyle duża, by móc rozpoznać konkretny model, mając przed oczami wyłącznie jeden egzemplarz. Dwa łudząco podobne do siebie modele katalizatorów Dwa różne modele katalizatorów w Hondy To co je najbardziej odróżnia to cena. Tu różnica jest mocno zauważalna dla naszej kieszeni, jeśli chcemy udać się do  skupu  i spieniężyć nieprzydatny już w naszym aucie katalizator. Dziś podpowiemy jak je rozróżnić i jaka jest wartość poszczególnych modeli przedstawionych na zdjęciu powyżej. Pierwszy katalizator to znany zapewne fanom motoryzacji, którzy śledzą naszą stronę i fanpage, numer  3+4/paski+sonda , który znalazł się na zaszczytnej liście  TOP10 najdroższych kataliz

KATALIZATOR 46435411 Z FIATA PALIO-Katalizatory Chrzanow

https://katalizatorychrzanow.pl/katalizator-46435411-z-fiata-palio/ Katalizator o numerze  46435411   charakteryzuje lekko pochyły, paskowaty kształt.  Jego wielkość to około 48 cm długości oraz 16 cm szerokości. Ten model katalizatora jest wykorzystywany do modelu  Fiat  Palio Weekend w latach produkcyjnych 1996-2019. Aktualną cenę za ten katalizator można sprawdzić na naszej stronie. Katalizator 46435411 z Fiata Palio Fiat Palio Weekend jest jednym z czterech pojazdów stworzonych w ramach projektu 178 przez południowoamerykańską filię Fiata. Projekt ten polegał na stworzeniu rodziny aut o segmencie B. Wspólną cechą pojazdów jest jedynie zmodernizowana płyta podłogowa pochodząca od poprzednika  Fiata Uno . Zamysłem producenta odnośnie tego projektu było stworzenie grupy pojazdów, które wyróżniałby typ nadwozia dostosowując się do potrzeb konsumenta. Z tego powodu każdy model ma swoją własną wyróżniającą się nazwę. Fiat Palio Weekend rozpoczął swoją produkcję w roku 1996. Począt

TOP 10 NAJDROŻSZYCH KATALIZATORÓW W 2018 ROKU

Poniżej przedstawiamy ranking dziesięciu najdroższych katalizatorów 2018 roku. Każdy z nich pochodzi z naszego katalogu, a aktualne ceny znajdziecie Państwo z łatwością w naszym  cennik katalizatorów . Ceny te na chwilę obecną mogą się różnić. Wahania takie są naturalne i wynikają ze zmian aktualnych cen metali szlachetnych na rynku (Platyny, Palladu oraz Rodu, które zawarte są w katalizatorach) oraz kursów walut (tutaj największą wagę mają notowania dolara, w którym określa się cenę uncji). Obiektywna wartość katalizatorów uzależniona jest od zawartości cennych metali szlachetnych, które w procesie recyklingu odzyskiwane są do ponownego wykorzystania. Poniżej najdroższe katalizatory oraz auta, z którymi są one kompatybilne. 1. BMW –  1432066 – 3973 ZŁ BMW e36 compact  – Wejście modelu e36 w 1990 roku było przełomowym wydarzeniem dla marki BMW. Oznaczało odejście od klasyki w kierunku bardziej nowoczesnego klimatu, który rozwijano w późniejszych liniach. Samochód mo