Przejdź do głównej zawartości

DLACZEGO PALLAD DROŻEJE?---Partnerzy DS AUTO & Unimetal Recycling

DLACZEGO PALLAD DROŻEJE?

Niektórzy wciąż przecierają oczy ze zdumienia, że pallad prześcignął wartością królewski kruszec, który przez długi czas pozostawał bezkonkurencyjny.
 
Najwyższa wartość jaką osiągnęła uncja palladu to 1 973,75 USD. Miało to miejsce dwa dni temu. Najprawdopodobniej już wkrótce pierwiastek ten przekroczy nieosiągalną dotychczas granicę 2 000 USD/uncję. Złoto nie odnotowało nigdy tak zawrotnej wartości. 
 
Pallad notuje wzrost od prawie czterech lat. Hossa zaczęła się od rozpowszechnionej na skalę globalną afery popularnie określanej “dieselgate“. W jej wyniku popyt na pojazdy z silnikiem wysokoprężnym mocno spadł na rzecz pojazdów benzynowych. W tzw. benzyniakach, katalizatory samochodowe napyla się palladem. Wzrost atrakcyjności rynkowej pojazdów napędzanych benzyną, pociągnął za sobą zwiększony popyt dla drożejący obecnie pierwiastek, a tym samym spadek wartości platyny stosowanej w dieslach.
Notowania palladu od 2016 r. do chwili obecnej, źródło: bankier.pl
 
Warto dodać też, że mimo rosnącego zapotrzebowania na pallad, jego dostawy są stosunkowo niewielkie i jednocześnie stałe w czasie. Podaż nie wzrasta proporcjonalnie do popytu, a metal ten wydobywany jest zaledwie w kilku miejscach na ziemi.
 
Ponad 80 procent światowej produkcji tego surowca przypada na dwa państwa: Rosję (odpowiadającą za ponad połowę światowej podaży) oraz Republikę Południowej Afryki. Innymi źródłami podaży palladu są Stany Zjednoczone oraz Kanada. Nawet jeśli odkrywane są nowe złoża tego pierwiastka, to budowa kopalni nie jest tak prostą i szybką sprawą. 
 
Jak bardzo wzrosła cena palladu w ostatnich latach? Okazuje się, że od początku 2016 roku wzrosła aż o 331%. W styczniu bieżącego roku stał się droższy od złota, a od początku 2019 r. podrożał aż o 63%.
 
Nasuwa się od razu jedno zasadnicze pytanie – jak długo potrwa hossa? Jak to zazwyczaj bywa w tego typu przypadkach, eksperci nie przewidują, by aktualny trend miał się zmienić. Jednakże wybiegając w przyszłość… jeśli metal ten dalej będzie drożał, korzystanie z niego prędzej czy później, siłą rzeczy stanie się nieopłacalne. Czy koncerny motoryzacyjne znajdą alternatywę dla drożejącego palladu w produkcji katalizatorów samochodowych?
 
Na ten moment nie widać zamiennika, a gospodarka zmaga się z rosnącym niedoborem tego metalu. Dodatkowo, ceny napędzają obawy o przestój w dostawach z Republiki Południowej Afryki, z której aktualnie pochodzi 40% światowego wydobycia białego metalu. Kraj ten ma problemy z przerwami w dostępie do prądu.
 
Prognozuje się, że w przyszłym roku zapotrzebowanie na pallad wzrośnie o 4%. Jednym z powodów jest m.in. zmiana przepisów środowiskowych w Chinach, co sprawia, że producenci będą potrzebowali więcej metali szlachetnych w wytwarzanych katalizatorach, by spełnić bardziej restrykcyjne normy. Podaż jednak nie wzrośnie równomiernie, bo tylko o 0,6% w stosunku do aktualnej wartości.
 
Pozytywną informacją zarówno dla skupujących i sprzedających jest również fakt, że wraz z palladem drożeje także platyna. Jest to powiązane ze wspomnianymi problemami z prądem w RPA.
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi cenami zużytych katalizatorów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY-Accord,Civic

TAJEMNICE KATALIZATORÓW Z HONDY Dwa z pozoru identyczne  katalizatory . Ta sama marka, ta sama długość od kryzy do kryzy i ten sam kolor pokrywy. Spłaszczone brzegi w obu wypadkach i paski, które ciągną się w poprzek na całej długości. Odznaczające się wgłębienie  dzielące na dwie części. Różnica w średnicy nie jest na tyle duża, by móc rozpoznać konkretny model, mając przed oczami wyłącznie jeden egzemplarz. Dwa łudząco podobne do siebie modele katalizatorów Dwa różne modele katalizatorów w Hondy To co je najbardziej odróżnia to cena. Tu różnica jest mocno zauważalna dla naszej kieszeni, jeśli chcemy udać się do  skupu  i spieniężyć nieprzydatny już w naszym aucie katalizator. Dziś podpowiemy jak je rozróżnić i jaka jest wartość poszczególnych modeli przedstawionych na zdjęciu powyżej. Pierwszy katalizator to znany zapewne fanom motoryzacji, którzy śledzą naszą stronę i fanpage, numer  3+4/paski+sonda , który znalazł się na zaszczytnej liście  TOP10 najdroższych kataliz

TOP 10 NAJDROŻSZYCH KATALIZATORÓW W 2018 ROKU

Poniżej przedstawiamy ranking dziesięciu najdroższych katalizatorów 2018 roku. Każdy z nich pochodzi z naszego katalogu, a aktualne ceny znajdziecie Państwo z łatwością w naszym  cennik katalizatorów . Ceny te na chwilę obecną mogą się różnić. Wahania takie są naturalne i wynikają ze zmian aktualnych cen metali szlachetnych na rynku (Platyny, Palladu oraz Rodu, które zawarte są w katalizatorach) oraz kursów walut (tutaj największą wagę mają notowania dolara, w którym określa się cenę uncji). Obiektywna wartość katalizatorów uzależniona jest od zawartości cennych metali szlachetnych, które w procesie recyklingu odzyskiwane są do ponownego wykorzystania. Poniżej najdroższe katalizatory oraz auta, z którymi są one kompatybilne. 1. BMW –  1432066 – 3973 ZŁ BMW e36 compact  – Wejście modelu e36 w 1990 roku było przełomowym wydarzeniem dla marki BMW. Oznaczało odejście od klasyki w kierunku bardziej nowoczesnego klimatu, który rozwijano w późniejszych liniach. Samochód mo

KATALIZATOR KT6029/A9404900114/ZGS002 Z MERCEDESA VITO---DS AUTO CHRZANÓW

  https://katalizatorychrzanow.pl/cennik/ KATALIZATOR KT6029/A9404900114/ZGS002 Z MERCEDESA VITO Katalizatory z oznaczeniem  KT6029/A9404900114/ZGS002   należą do katalogu marki Mercedes. Swoją budową przypominają walec prostokątny. Obudowa jest złoto-brązowego, metalicznego koloru. Wkład waży 5,04 kg. Aktualną wartość możecie obserwować niezależnie od promocji miesięcznej w  CATALogu   – wystarczy utworzyć darmowe konto i aktywować je u dowolnego  Partnera DS AUTO . Katalizator KT6029/A9404900114/ZGS002 z Mercedesa Vito Katalizator montowano w modelu  Mercedes Benz Vito  w wersji 2.2 CDI. Mercedes Vito, źródło: internet Mercedes-Benz Vito to komercyjny van produkowany przez niemieckiego producenta od 1995 roku w hiszpańskiej fabryce w Vitoria-Gasteiz (stąd jego nazwa Vito). Produkcja odbywa się również  w fabrykach Fuzhou w Chinach (od kwietnia 2010 r.) i Virrey del Pino w Argentynie (od sierpnia 2015 r.). Model chiński jest produkowany przez Fujian Daimler Automotive, a model argenty